Khamis, 22 Mei 2008

Hari Terakhir IBUKU...

Bersempena cuti hari Pekerja tahun ini, aku bersama anak isteriku telah pulang ke kampung kerana sudah lama aku tidak menemui kedua ibubapaku. Kerana hampir 4/5 bulan aku tak balik ke kampung, aku telah mengambil cuti lebih sedikit dari biasa. Inilah peluangku untuk meluangkan masa bersama mereka..
Pada pagi 1 Mei kira2 pukul 10.++pg aku bertolak pulang ke kampung halamanku di kelantan. Oleh kerana memikirkan keselamatan aku tidak memandu laju untuk pulang. Walaupun demikian hatiku ini tak sabar2 nk sampai ke kampungku. Setelah samapai di Pulau Banding, kami berhenti seketika untuk mengisi perut dan merehatkan diri sebelum meneruskan perjalanan berikutnya. Hampir beberapa jam berlalu, akhirnya kami sampai ke tempat yang di tuju.
Senyumanku tidak dapat diselindungkan lagi kerana betapa gembiranya hatiku bertemu kedua2 ibubapaku itu. Sampai je di pintu rumahku, ibuku serta adik2ku tersenyum menanti kepulanganku. Namun ayahku tiada waktu itu kerana ada hal di ladang. Aku berbual panjang dengan ibuku. Dia memberi aku kuih yang di buatnya khas untuk aku, isteri dan cucunya. Aku juga sempat memberi hadiah kepadanya. Dia gembira menerima hadiah dariku dan terus mencuba hadiah tersebut. Selang kami bersembang, aku mengambil masa untuk merayau2 kt sekitar halaman rumahku. Setelah hampir 10 minit aku merayau2 di bawah, tetiba ayahku menyapaku. Aku naik kembali ke rumahku dan tiba2 ibuku nk jatuh pengsan. Aku sempat menyambutnya sebelum dia jatuh ke lantai rumah. Nadinya lemah dan semakin lemah..Aku panik..bermacam2 bermain di kepalaku..
Aku memanggil ayahku untuk bersama2 membawa ibuku ke klinik. Namun Ic Ibuku pula tidak ditemui. Nadinya makin lemah, tubuhnya semakin longlai. Aku menelefon ambulans. Jiran2ku datang dan memeriksa nadi ibuku..
Pada pukul 5.45ptg, kebetulan ambulans sampai , doktor tersebut mengesahkan ibuku telah tiada. Bagaikan pecah jantungku,bagaikan hilang akalku mendengar berita itu. Tidak kusangka kepulangaku ini utk melihat perkara sedemikian.
Ibuku telah tiada....Al-fatihah untukmu. Semoga rohmu di cucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan orang2 beriman. Amin..

Tiada ulasan: